Commence

En av de första sakerna jag ska investera i när jag flyttar hemifrån och blir fattig författarwannabe (observera alitterationen! Jag har det i mig, redan! Fast det hade ju blivit snyggare om jag skrivit förarmad författarförsökare eller någonting...), en av de första sakerna jag ska investera i ska bli en dagstidningsprenumeration.
Man kan förundras över detta. Och tycka att jag kanske till exempel borde skaffa saker som möbler till min lägenhet, mat för dagen, etcetera. Och jo, eventuellt skaffar jag lite sådant också. Men dagstidningar, de har allt.
Slöläsning - den sortens läsning man vill ägna sig åt när man är trött och bara vill ha något lättsamt - den kommer i form av helgbilagor och krönikor. Omvärldsmedvetenheten - ja, det är ju ganska uppenbart att man får den om man läser tidningar. Snygga bilder - SvD är faktiskt ganska bra på det. Många av deras söndagsreportage, exempelvis, har riktigt snygga foton. (De fick ett pris rätt nyligen också, som Europe's Best Designed Newspaper of the Year, och jag blev inte helt förvånad.) Och övrig underhållning! Som korsord! Jag har blivit besatt av Svenska Dagbladets korsord.

Just nu vill jag i och för sig söka till Tolkskolan. (Men jag vet inte om jag vill läsa ryska eller arabiska!) Och något säger mig att jag inte får lika mycket tid till att läsa korsord där.
6 kommentarer
Lunatic Green Smurf

ja föredrar du att sova på en madrass av dagstidningar som nån annan uteliggare och sen käka papper till frukost så visst ^^

Sara Wä

Åh! Jag saknar den tiden vi hade SvD hemma.. Nu är det "bara" UNT o DN.

Peter North igen

Hittade bloggen via nån kommentar någon gång, så jag kommer ju aldrig träffa dig, men jag har läst igenom ganska mycket av bloggen (stalkervarning jag vet) och jag fattar inte riktigt en sak. Hur har din skolgång sett ut? Jag har läst om labbar, men det har man ju typ bara om man går natur (som jag) och det är väl ganska ovanligt för blivande författarinnor att gå natur?



Så: Vilken linje går du? Du har nämnt derivata, så har du hoppat upp ett år? Typ det. Gillar bloggen förresten, du verkar skön! Hoppas du får ett bra liv!



U.

Peter North:

Åh! Nej, inte stalkervarning... i så fall extremt-sympatisk-stalker-varning, på sättet att jag avgudar spännande mystiska människor, framförallt om de intresserar sig för min blogg :P



Jao, det stämmer att jag går natur. Funderar till exempel på att gå en civilingenjörsutbildning efter gymnasiet och sådär, jag tycker att naturvetenskapliga ämnen är sjukt roliga. och är väl relativt bra på det, antar jag.

Jo precis, jag har hoppat upp ett år. Eller snarare, jag gick aldrig sexårs utan började ettan direkt, så jag har alltid gått med 91:or fast jag själv är 92:a.



Skolan jag går på, Spunk, är dock lite speciell, på sättet att det är mer fritt vilka ämnen man väljer att läsa. Jag läser ett vanligt naturprogram, men jag gillar språk också, så jag läser dessutom franska, tyska och ryska. Bara som kul info sådär. (Du kan läsa mer om denna fantastiska och underbara skola i detta inlägg, för övrigt: http://nettelblad.blogg.se/2008/october/bildinlagg-spunkgymnasiet.html#comment).



Men du (eller din IP-adress, i alla fall) frågade om Adam Grauman. Så då lär du väl ha något slags uppsala-anknytning av något slag?

Jag är... fascinerad.

Hannah

I'm with you, sistah. Tror att det är bäst för alla inblandade om jag investerar i en dagstidningsprenumeration när jag flyttar hemifrån, jag blir verkligen helt vidrigt cranky om jag inte läser SvD på morgonen.

a.k

Det första jag ska göra när jag flyttar hemifrån är att köpa juice. Riktigt dyr och god ekologisk färskpressad jävla juice som ingeningeningen förutom jag kommer dricka ur. Det ska bli underbart.



Mitt framtida karriärval står förövrigt emellan detta just nu: Musiker, Företagsekonom, Fritidspedagog eller Tolk.



Men jag tror jag är för lat för att bli tolk.

Till skillnad från dig.