Uff

Några timmars arbete kvar, sedan är jag klar med det första råutkastet på romanen. Någonstans mellan 50-60 000 ord blir det. För den som inte räknar på det viset kan det översättas till cirka 80 wordsidor med Times New Roman och pt 12. (Jag skriver i annat typsnitt och storlek, så inte helt säker).

Det är bara stommen jag blir klar med förvisso - när jag skrivit det här räknar jag väl med att kanske 60% av arbetet är klart. Mina råutkast brukar vara just... väldigt råa och ofärdiga - stora delar av det jag skrivit kommer jag helt enkelt att behöva skriva om på nytt. Helt nytt, inte bara peta i ord och formuleringar. Det blir så eftersom jag planerar så lite innan jag skriver, det är medan jag skriver en bok jag oftast får klarhet för mig själv i vad den egentligen handlar om.

Men det här är den svåraste biten, det här utkastet. Åtminstone när jag jämför med min enda färdigskrivna roman (jag har skrivit en "färdig" som jag ska putsa lite formuleringar på och skicka in till förlag snart, och ett utkast som jag inte tycker tillräckligt mycket om för att göra något färdigt av det). Att skriva första utkastet på den var otryggt, hetsigt, man visste inte riktigt vad man gjorde. Andra utkastet... så mycket lugnare. Hela tiden mycket mer av en tydlig riktning och känsla för vart man var på väg.

Men varje gång är häftig just för att.. det är en så galen grej att göra. Egentligen. Skriva böcker. Det fascinerar mig att så många faktiskt tar sig för det.
0 kommentarer