Pengar och bebisar

Varför tror folk att man måste vara två med varsitt jobb på heltid för att kunna skaffa barn? I Sverige, med helt galna bidrag för bebisar?
Vad är det bebisarna behöver? Nappar med guld och diamant på? Sidenblöjor?

När jag hör på radion att de fattiga barnfamiljerna ökar tycker jag såklart att det låter fruktansvärt och hemskt. Sedan inser jag att vi är en av de fattiga barnfamiljerna, att vår dotter är ett av de fattiga barnen, och undrar vilka som finns gömda bakom den där statistiken egentligen. Kanske finns de som lever i riktig misär, det kan jag inte uttala mig om, jag vet bara att vi finns där, i statistiken, och vi är banne mig inte fattiga.
(Och nej, det säger jag inte av något slags stolthet, det säger jag i en ärlig förvåning - jag känner mig sjukt bortskämd med pengar, saker, mat, vad jag nu vill ha).

Sedan det här med två heltidstjänster, när barnen blir äldre, jag tänker att jag undrar vem som tar hand om barnen. Jo, visst, vi har dagis-skola-fritids, så för barnens del blir det väl rätt okej. Men jag tänker att det är tråkigt att skaffa barn och sedan inte hinna vara med dem.
Vi kommer antagligen ha vår bebis på dagis nästa vår eller kanske nästa höst, under ett och ett halvt år, för Barnafadern ska hinna slutföra sin utbildning så han är helt klar, ifall jag skulle bli sjuk eller liknande och inte kunna dra in pengar. Men utöver det är det en seriös diskussion ifall båda verkligen ska jobba när barnen är små. Ifall vi inte istället kan ha en hemmaman som tar hand om klanen vi planerar att bygga.

För barnens skull, och för relationens skull. För att öka möjligheten att den tid vi får tillsammans när jag börjar jobba inte bara är disk och matlagning och panikstress för att hinna hämta barnen från dagis.

Vissa säger ju att det är kvinnofälla, det där, förresten, med att någon är hemmafru eller hemmaman. Eftersom det oftast är kvinnorna som gör det, och sedan får de ingen pension och inga karriärsfördelar om det tar slut och så blir de ekonomiskt beroende av sin man.

Om det säger jag: skriv ett kontrakt! Det ska vi göra, om vi gör allvar i planerna. Om min pojkvän skulle tillbringa flera år hemma med barnen, kommer jag, juridiskt bindande, ha lovat honom ekonomisk ersättning, ett slags försörjningsstöd kan man säga, om det tar slut mellan oss. Han kommer att ha gjort en insats för vår familj och för det ska han belönas.
Inte fastna i hemmafrufällan.
0 kommentarer