"Blyghet är något så ovanligt hos en före detta kulturpromotor, att de började misstänka att han egentligen var bandit."

Läser 2666 av Roberto Bolaño, en bok som helt undgått mig eftersom jag har så lite kulturintresse, och som hittills förfört mig totalt. (Men då befinner jag mig bara på sida 37 av 1053).

Som en underbar korsning av Dostojevskij, Twin Peaks och en sista del av något annat som jag inte längre minns vad jag förknippar den med. Precis som Dostojevskij skriver han liksom på ett sätt som jag inte gör, som ligger väldigt långt från hur min begåvning när det gäller att skriva är, och kanske får jag just därför en extra stor respekt för det. Distansierat och ändå mycket nära, detaljerat och samtidigt så precist, så att varje detalj känns utplockad som en exklusiv chokladpralin.

Idag var sista föreläsningen för terminen, men tyvärr är det en hel vecka av tentaplugg, tentaplugg och ytterligare lite tentaplugg innan jag bara får lägga mig ned och njuta av min litterära chokladask.

0 kommentarer