Den där kroppen

Träning ihop med en bebis. Fast på blden sker träningen i form av att jag kryper fram på golvet för att kolla varför självutlösaren på kameran inte funkar, för att sedan inse att den visst funkar och panikslaget försöka anta en avslappnad jag-tränar-och-har-inte-alls-arrangerat-det-här-framför-kameran-pose.
Till höger: en bebis som försöker lära sig krypa. Och är elegant obrydd av kameran.
Det bästa som har hänt sedan bebisen kom, förutom det uppenbara (= att jag har ett till barn... det var liksom det som var tanken, ifall ni missade poängen med att skaffa sig en gigantisk gravidmage som alltid är ivägen) är nog min träning. Jag kör efter-graviditetsträning enligt Olga Rönnbergs bok och kan inget annat än rekommendera det hur mycket som helst. Funkar att göra hemma, styrkedelen tar ca 40 min/gång och görs tre gånger i veckan (fast även när jag bara kör två har jag sjukt bra effekt). Estetiskt är det väldigt tilltalande - den där omformningen av mage och rumpa som är ganska klassiskt efter graviditet motarbetas och försvinner. Men det allra viktigaste, och det som Rönnberg själv påpekar, är ju funktionen. Tränar man inte upp rätt muskelgrupper efter en graviditet, och arbetar med hållningen, blir det andra muskler som måste spänas och kompensera, hela kroppen kan bli snedbelastad. Spola fram ett decennium och vips har man en värkande rygg lite överallt och en kropp som inte är så stark, glad och villig att bära en vart man vill i världen som den borde vara.
 
Boken heter alltså "Träning för nyblivna mammor", och man ökar väldigt successivt och pedagogiskt belastningen i träningen för att minimiera skaderisk. De första övningarna, som är andningsövningar för att man ska återfinna djup magmuskulatur, kan man börja med redan när man fått bebisen om man vill, till exempel när man ammar.
Jag har ju fått två barn - när jag fick det första fanns inte Olgas bok. Den här gången är det verkligen skillnad jämfört med den första, både i hur jag ser ut och hur jag mår av att bära runt på barnet, hur min rygg orkar tunga lyft och så vidare. Extra viktigt eftersom jag inte bara har en åttakilosbebis att bära på utan också en artonkilostös som kräver slit och lyft.

Och nej, jag är inte sponsrad. Bara sjukt nöjd med mitt bokinköp.
0 kommentarer