En fläkt från öst

 
 
 
Det här är inte Finland. Det är absolut inte Sverige. Det är en plats fylld av svenskspråkiga finska medborgare som inte är finlandssvenskar (förutom finlandssvenskarna som flyttat hit, de är några stycken). Folk är ålänningar, det är Åland, det är kvällar på stugan, fästingar över hela kroppen, huden som härdas av sol och salt.

Men ibland flyger sig en fläkt av Finland in. Något mörkt och östligt och rått som känns avlägset i detta sommarparadisiska örike.

Jag fick en tidning i brevlådan, den heter Samarbete. Det är kundtidningen från S-market, en av Finlands största matbutikskedjor. S-market i sig är en fläkt av något östligt; deras formuleringar i reklamer och butiksannonser är kompakta översättningar från finska. VÄLKOMMEN PÅ FÖRMÅNLIGA UPPKÖP!, förkunnar de i en annons i en gratistidning. Nog förstår jag vad de menar men hade jag varit en cool copywriter är det inte formuleringen jag valt.

Samarbete är alltså motsvarigheten till Icas Buffé, eller Coops Medmera-tidning.  Content marketing i sin äldsta form. Lite intervjuer, recept och snygga bilder och man bläddrar igenom den på toaletten och beger sig sedan till affären, inspirerad att hänge sig åt förmånliga uppköp.
Men den östliga kusinen bjuder på mörker och rå realism i en grad jag aldrig sett hos dess svenska motsvarigheter.

I senaste numret av Samarbete kunde jag läsa om barnfamiljen i finsk avfolkningsbyggd som försökt få huset sålt i flera år. I realistiska och lätt deprimerande ordalag informeras vi om urbaniseringens konsekvenser när hus blir värdelösa och ekonomin omöjliggör en flytt för de som drömmer om att ta sig iväg.

För att muntra upp mig efter den artikeln bläddrar jag till början av tidningen för att läsa en kortare intervju. Här kommer säkert något lättsmält och kundvänligt, tänker jag.
Intervjun är en del i en återkommande serie. Samarbete reser runt till olika ABC-bensinmackar i Finland. ABC-mackarna ingår i S-gruppen dit S-market hör, man kan använda det där S-kortet och få ständigt förmånliga priser även där.
Serien går ut på att intervjua stammisar på ABC-mackarna. De som går dit och exempelvis äter frukost där, varje dag, varje morgon i resten av sitt liv.
De intervjuar en man som berättar om sin livshistoria. Hur hans första fru dog i ung ålder efter en hjärnhinneinflammation, och hur han tog beslutet om att stänga av respiratorn efter sex månaders intensivvård. Det var i alla fall ett beslut som gagnade forskningen, förklarar han med karg realism. 

Efter många år som ensamstående pappa träffade han till slut någon ny. Men hon har fått en stroke, berättar han, och helt förlorat talförmågan. Han avslutar med att konstatera att han har vant sig att leva ensam, vilket också blir citatet som blir intervjuns rubrik.
Men han tycker åtminstone om att dricka kaffe till förmånligt pris på ABC-macken.

 
Och jag.
Jag som är en melankoliker, som älskar allt rått, grovt och kargt. Som saknar det oförställda som exponeras när man skalar bort allt hyckleri, all yta.
Vad jag njuter av dessa fläktar från öst.

 

 


ps Vi hade visst råkat slänga det där numret av Samarbete innan jag hann skriva det här inlägget. Enstaka faktafel kan ha smugit sig in, rätta mig gärna i så fall. Helhetsbeskrivningen tror jag däremot stämmer. puss & kram och lämna gärna en kommentar, ett tryck på hjärtat eller en like av min Facebooksida om ni gillar så mycket att ni läst ända hit! kyssar&kärlek på er alla. 

 

1 kommentar
THERESA

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: [[email protected]] du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom [[email protected]]