En lista om kärlek

En lista. Förlåt att det blir mycket listor.



Är du i ett förhållande? Ja.

Har du kysst någon idag? Ja.

När går gränsen vid otrohet? I de allra flesta fall tror jag att man vet det. I alla fall i seriösa förhållanden. Det handlar om att man

Är du romantisk?
Nja. Inte riktigt kanske.


Hur skulle du beskriva den perfekta pojkvännen? Jag vaknar bredvid honom varje morgon. Det är ju de där simpla sakerna. En person som kan få en att skratta, en person som man känner en gemenskap med, en person som gör en trygg.

Hur skulle du beskriva dig själv som flickvän? Något neurotisk och med ett behov av att hävda mig ibland för att jag tror att jag inte ska vara tillräckligt bra. Men otroligt, otroligt lojal när det verkligen gäller.

Vad är viktigt i ett förhållande? Att komma bort från tron att man är två individer som råkar ha ett avtal med varandra som är förhållandet. Vill man få det att hålla måste relationen tillskrivas ett egenintresse, man måste kunna kompromissa ganska radikalt utan att se det som en uppoffring man hela tiden ska påminna den andra parten om. Det kan gälla allt från pengar till drömmar till livsmål. Naturligtvis måste det vara någorlunda jämnt - det kan inte vara en som alltid bestämmer vad som är viktigt - men man måste ändå känna att man kämpar tillsammans, inte mot varandra, och blir man för individualistisk kan det vara svårt.

Har du gråtit framför någon du tyckt om någon gång? Jag är som Jenny Schecter i L Word - jag gråter som en reaktion på alla starka känslor. Jag har lite svårt för känslor, jag vet inte riktigt hur man uttrycker dem korrekt. Så ja, flera gånger i veckan gråter jag. När jag är arg, när jag känner mig hotad, när jag är glad för att allt är så vackert här. Och min pojkvän ser på och skrattar åt mig och suckar och säger Tjejer alltså och då börjar jag gråta ännu mer för han är så snäll.

Har du lekt med någons känslor? Ja.

Hur många har du varit ihop med?
Två.

Hur länge höll ditt längsta förhållande? Det här är mitt längsta förhållande.  Beroende på hur man ser det - vi föll för varandra när jag fortfarande var i slutet av ett annat förhållande - har det varat i ett år nu.

Hur länge var ditt kortaste? Ett halvår.

Vill du vara singel eller ha ett förhållande? De två närmaste vänner jag någonsin haft har varit mina båda pojkvänner. Jag har svårt att lita på folk och släppa dem in på livet, både i vänskap och i förhållanden, men det är lättare i förhållanden. Så jag är helst i ett förhållande. Dessutom hoppas jag förstås att jag ska fortsätta vara det resten av mitt liv, det är lite resten-av-livet-perspektivet både jag och min pojkvän har.

Är du en bra pojk/flickvän? Jag försöker. Jag är misstänksam och otrygg av mig på grund av låg självkänsla, men jag försöker verkligen.

Vem sov du senast bredvid (av det motsatta könet)? Min pojkvän. Förutom det... min förra pojkvän, sista gången jag träffade honom vilket var i slutet av oktober förra året.

Hur gamla var dina föräldrar när de blev tillsammans? Osäker. Jag får väl fråga.

Skulle du kunna tatuera in din kärleks namn? Jag är inte mycket för tatueringar.

Har du mest blivit dumpad eller dumpat? Jag har ju bara haft ett tidigare förhållande. Det hade varit dåligt länge, större delen av tiden, men det var han som slutligen gjorde slut med mig.

Hatar du ditt ex? Nej. Jag tycker väldigt bra om honom. Men det tog ett tag.

Har du velat bli tillsammans med ditt ex igen? Jag ville det när det tog slut. Jag var väldigt, väldigt ledsen.

Har du kvar någonting från dina gamla förhållanden? Bilder, kunskap, en viss svaghet för en särskild sorts dialekt och för vissa doftnyanser.

När du vill ha någon, vad gör du? Blir rädd, gömmer mig, är orolig. Spanar på avstånd. Fast nu var det längesedan jag ville ha någon på riktigt, eftersom jag har min pojkvän. Jag är nog mycket modigare nu.

Bästa raggningsrepliken? Hej.

Hur skulle den perfekta dejten se ut? Tja, egentligen som det har varit första gången jag träffade mina pojkvänner. Ett samtal som aldrig tar slut, en magisk känsla i luften, förvirringen när man råkar snudda vid varandra och man tänker kanske vill han ha mig och sedan slutligen ser man rakt in i varandras ögon och man är tysta och det är andlös och sedan kysser man varandra och det är ganska fantastiskt.


Vem är den viktigaste personen av motsatt kön i ditt liv? Den här killen som jag sover med ibland och i vars lägenhet jag visst råkar bo.

Om mannen i ditt liv skulle du vara otrogen, vad skulle du göra då? Jag skulle inte göra slut per definition, det beror på hur allvarligt, hur länge det pågått etcetera. Jag skulle försöka reda ut det, för jag tror att man gör misstag och har man perspektivet att man faktiskt vill leva med varandra livet ut ska man försöka reda ut det. Men jag skulle bli helt förstörd.

Vill du gifta dig? Varför/Varför inte?
Ja. Men inte nödvändigtvis med fest och klänning och hela det köret. Något litet, kanske till och med bara jag och pojkvännen. Jag vill vara hans och att han ska var amin och det är häftigt att göra det rent formellt också. Dessutom är det ju juridiskt fördelaktigt om vi ska ha barn ihop och så vidare, man kan skriva ett äktenskapsförord som passar hur vi har tänkt oss att det skulle bli vid eventuell skilsmässa och så.


Vill du ha barn? Det är planen, ja. Jag tror det kommer att bli jättehäftigt. Men visar det sig att det inte går vet jag hur jag ska göra mitt liv värdefullt på andra sätt, även om det skulle vara mycket sorgligt.

Blir du lätt kär? Lätt flyktigt förälskad på ett avståndsavgudande vis.

Vad faller du för? Intelligens, engagemang, skratt. Och att jag får skratta.

Vad är det mest avtändande du vet? Dumhet, ointresse, likgiltighet.

Hur viktigt är det att man har något gemensamt? För ett seriöst förhållande är det jätteviktigt att ha saker gemensamt, framförallt de här större grejerna, vad man vill få ut av livet och sådana saker.

Har du fått ditt hjärta krossat? Ja, jag tror nog det. Framförallt när det tog slut med min pojkvän, men också av en kille jag var förälskad i på gymnasiet och högstadiet.


Hur raggar du? Gör inte det.

Har du en ”utseendetyp” hos killar? Nja, oftast faller jag för brunhåriga män. Men både de kvinnor och de män jag fallit för har sett väldigt olika ut.


Vem var din första kärlek? På riktigt? En kille på högstadiet. På låtsas? Jag minns inte.

Vad tycker du om att ligga på första dejten? Det kan man göra.

Vad tycker du om one night stands?
Jag kan tänka mig att man inte mår så bra av det om det sker ofta.


Är kärlek allt i livet? Det krävs för ett fungerande liv. Inte nödvändigtvis konstant erotisk kärlek med en partner, men att ha familj/vänner som ger en kärlek är livsnödvändigt. Sedan finns det såklart annat som är viktigt, men den sortens kärlek krävs för att resten ska falla på plats.

1 kommentar
Mariana

"Jag är som Jenny Schecter i L Word - jag gråter som en reaktion på alla starka känslor."



Klockren beskrivning. Hjärta.