Bildinlägg - Spunkgymnasiet

Som jag nämnt tidigare går jag på en lite speciell skola. Spunkgymnasiet heter den, och ligger i centrala Uppsala. (Extremt centralt faktiskt, vilket är en sak bland en massa andra som gör det så fantastiskt.)

En grej som gör det så speciellt är att vi väljer själva vilka ämnen vi vill läsa. Vi utformar våra studieplaner i princip själva, bara vi har grundläggande behörighet så kan vi sedan välja själva vilka ämnen vi vill läsa. Jag läser exempelvis naturprogrammet, men har valt till franska, tyska, ryska, samt ytterligare matte.

Spunk bygger också på färre lektioner och mer självständigt arbete än på en vanlig skola. Vi har en tredjedel så många lektioner som på en vanlig skola. Alla ämnen jag läser - utom ryskan, som ligger i samarbete med en annan skola - läser jag bara en gång i veckan.
När vi väl har lektion utnyttjar man att man är med andra människor och en lärare. På matten är lektionerna huvudsakligen genomgångar och uppgifter vi räknar tillsammans på tavlan. När vi har språk sitter vi och pratar en stor del av lektionerna, för att få öva upp det muntliga. Men att bara sitta tyst och räkna eller skriva och jobba med sina uppgifter, det gör man inte på lektionstid utan när man själv känner att det passar.
Det kräver mycket mer självdisciplin och eget ansvar än på en vanlig skola, men det är just det här arbetssättet som ger mig möjlighet att göra så många andra saker. Jag läser precis lika mycket som vem som helst, men jag har möjlighet att arbeta effektivare.

Vi är en väldigt liten skola, bara 60 elever. Det är dessutom sällan alla elever är i skolan samtidigt, eftersom vi har så få lektioner.
Men det är en oerhört mysig skola. Som en lägenhet ungefär, i upplägget. Vi har inte skolbänkar främst, utan soffor och bord. Och ett kök. Och... ja. Bilderna får visa det mesta.


(Skolans enda korridor. Alla rum ligger alltså runt den här korridoren.)












(Vi har en balkong/uteplats också)

9 kommentarer