varför jag hatar denna onda äckliga årstid fast den är så gudomligt vacker



Ni får ursäkta gott folk, men jag tycker inte om våren. Och den är här nu, utan tvekan. Den är en djävulsk årstid. Och en ond årstid.

Våren är som att vara galet attraherad av en person man hatar, föraktar och ogillar. Någonstans är det rent biologiskt. En stor och äcklande lögn.

I alla fall för mig. Det där solljuset pressar sig in genom mina ögon och jag känner att jo, det är klart. Ljuset får mig att le, skratta och orka saker. Jag är som alla andra förutsägbara människor och låter fyra plusgrader och sol betyda att vårjackan används, i alla fall korta stunder, och att jag plötsligt övergår till färg efter en vinter i svartvitt. Gula klänningar och jeanskjolar och folk som har leggings utan strumpor men med gåshud.
Men efter varje leende på våren fylls jag alltid med en ännu större tomhet. För att det inte är mer än såhär. För att allt ljus bara avslöjar hur tråkig världen är. Hur ful och ensam och förarglig.

Alla sanningar blir uppenbarare under den här djävulska årstiden. Alla sanningar som innebär att det är meningslöst, trots allt. Alltihop. Och det är därför man älskar våren, för att man tror sig ha insett den gudomliga sanningen om hur smutsigt och äckligt allting är och för att mörkret är så tydligt och äntligen ser man allt med skarpa ögon. Och man hatar våren för att man avskyr den sanningen för att det finns sanningar man aldrig ville veta och faktum som aldrig var nödvändiga att inse.

.... jag planerar att överleva den här våren med hjälp av promenader och te. Och hemliga koder och analyser som ingen annan förstår lika bra som jag. Och massa café lattar, för att de smakar så snällt i munnen, som att någon för en gångs skull bara ville vara snäll.
0 kommentarer