Här. och där

Här ska jag skriva, om politisk korrekthet och faktiskt också dess förtjänster, men inte idag. I alla fall inte nu. Kanske en annan dag och kanske sen. Jag tror att jag måste sova lite innan jag far tillbaka till skolan igen för en så kallade casegenomgång, som jag en annan gång, en annan tid ska förklara vad det är.

Här ska jag också skriva om Örnsköldsvik, där jag var igår och besökte en hälsocentral och fick följa med patienter på deras läkarbesök.
En stad jag blev kär i, när jag promenerade runt. Det var något med vattnet och så också vädret, fast vädret är ju detsamma här och gör mig även Umeåförälskad; ett krispigt väder, med sol i himlen och rimfrost på träden och partiella snöfall när blåsten vispar upp, ner flingor här och var.

På fredag är jag förresten bjuden på en födelsedags/inflyttningsfest. Senast jag blev bjuden till fest var ett år sedan och då var det bara för att det hade sett märkligt ut att inte bjuda in mig, inte för att jag förväntades komma. Innan jag insåg det klädde jag ut mig till en leopard. Sedan klädde jag av mig leopardkläderna, och fläckarna, var utklädd till en Ulrika och begrundade det faktum att jag tillbringat min gymnasietid med så många saker men så lite kontakt med den verklighet andra människor tycktes leva i.

Och nu har mina försök till social anpassning och infiltration i den där mystiska studentvärlden vars umgängesformer ibland tycks mig plågsamt meningslöst värdelösa alltså fortskridit. Jag känner mig ofta malplacerad, och ofta mycket påtagligt, på de flesta platser jag befinner mig utom i min pojkväns armar och på en scen med ett piano, men jag har lärt mig att det inte riktigt syns. Inte så mycket som jag tror i alla fall.

Nu ska jag sova. Jag tycker mycket om att sova. Inatt vaknade jag till av att jag skrattade och när jag mindes skämtet efteråt var det till och med så roligt att jag blev lite imponerad av min drömmande hjärnas kreativitet.

Vi hörs en annan dag, annan tid, annan gång, adjöken.
0 kommentarer