Tidstjuvar

Fuktigt gräs, doften av sommarregn, solnedgångar över min balkong. Kaffe i gryningsljuset, båtturer på havet, jobbpass på akuten i skymningen. Sjukhuskläder som hänger lösa om kroppen. (Läkaryrket är ett liv i pyjamas.)

Känslan av att få jobba och känna att det går ju faktiskt helt okej. Och kanske kan det få räcka så.
Man måste inte bli någon stjärna. Man kan få vara bara helt okej. Det finns något befriande behagligt i den tanken. Att det räcker gott så.

Nätter när jag inte kan sova, lakanen som korvar sig under kroppen, podcasten This american life i hörlurarna. Om natten inte bjuder på sömn kan den åtminstone bjuda på berättelser.
Jag är fixerad vid berättelser. Ibland blir de bra. Ibland blir de också bara okej.

Livet är helt okej.
Juni är helt okej.
Det finns något bedårande med helt okej.
Något hänförande med tillvaron när den bara funkar. Vardagsliv är underskattat.

Men berättelserna.
De finns i fragment som snurrar i bakhuvudet de där nätterna när jag inte kan sova. I långa och oredigerade haranger i dokumenten på min dator. De finns i fraserna jag klottrar i mariginalen på mina listor över avdelningens inneliggande patienter. Mellan noteringar om labbsvar och att-göralistor över remisser finns fraser av skönlitteratur. Små avtryck av att jag en gång var på väg att göra något annat än det här. En påminnelse om att en dag kanske det är just något annat jag gör.

Jag vet inte varför jag har ett sådant behov av att skriva. Ibland önskar att jag inte hade det.
Det enda jag vet är att jag måste hitta ett sätt att stjäla mig tid.
Jag vill hinna göra mina berättelser rättvisa.

 

1 kommentar
fasligtsja.blogg.se

Om du inte har läst "Ett halvt ark" av Strindberg borde du testa det. Det tar 5 minuter eftersom det är just en halv sida. Men det du skriver om ditt "klottrande" fick mig att tänka på den novellen. Är den utgångspunkten i den....typ =)

Svar: Det har jag inte gjort, men då ska jag göra det! roligt tips. har inte läst någon Strindberg (annat än sådant som citerats i böcker jag läst om skrivande) och det där lät ju förenligt med tidspress :)
Ulrika Nettelblad