En lista en söndag

Av någon anledning blev den där listan jag skrev om 2017 så sjukt uppskattad?

Det finns ju något självupptaget i det där med frågelistor tänkte jag. Vem vill läsa svaren på nåt sånt här.
Men så minns jag när vi var tretton-fjorton, hur vi brukade skicka sådana här listor som kedjemail till varandra. Man fick en lista av någon, svarade på den och skickade vidare till alla man hade på msn typ. Svaren var alltid lite tillspetsade för man ville låta cool och världsvan och svår och avslappnad och underbar och allt annat man inte är när man är tretton år.

Och då tänker jag att vad är faran med en lista på en blogg, den trycks ju inte ens upp som oläst i någons mailkorg.

 

Hur gammal är du?
25.

Hur gammal känner du dig?
Trettiofem. Sjutton.
Ibland (ofta) tänker jag: skärp dig nu Ulrika och sluta vara en tonåring som leker vuxen.
Men sedan gör jag ju det, skärper mig. Ställer klockan tidigt, klär på barnen för dagis, kontrollerar mina känslor, dricker inte kaffe efter klockan två, drömmer drömmar för stora för att få plats.

Var bor du?
I ett hus på Åland.
Hur jag hamnade här är en egen berättelse.

Vad har du gjort idag?
Druckit kaffe, skrivit en krönika i sista minuten.
Druckit mer kaffe, läst en bok om anestesiologi. Tänkt på hur det finns en poetisk kvalitet i fysiologi, hur jag nästan hade glömt det, hur jag älskade det en gång.
Tänkt på hur länge jag varit för trött för att uppskatta skönheten i det intellektuellt stimulerande, tänkt på att jag hade glömt bort den här känslan, av att bli uppslukad.
Sedan utkämpade barnen en dödsstrid där jag måste ingripa och ögonblicket var över.

 

Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Har inte vant mig vid den här platsens klimat än, vet inte riktigt. Men jag brukade älska tidig höst.

Är du beroende av något?
Min man. Han är liksom oljan på livets kugghjul.

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Precis i det här huset, i mitt hus.
Fast städat.

Vad är du på för humör just nu?
Är orolig ett humör?
(Eller är det en livsstil?)

 

Vilket är ditt favoritgodis?
Nja alltså godis, nä. 
Ge mig en croissant istället.

Vilken är din favoritaffär?
Personalmatsalen? S-market?
Är ingen påtaglig konsument.

Är du en morgon- eller kvällsmänniska?
Morgon. Älskar en dag som fortfarande har all sin potential kvar.

Har du blivit sydd någon gång?
Jo en gång plockade de ut en bebis ur min mage medan jag sov och tacksamt nog stängde de igen hålet efter sig.

 
Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Sexåringen och fyraåringen imorse. Vill du ha fina kläder mamma? frågade sexåringen och så gick de till min garderob och valde tillsammans ut en klänning och ett par trosor åt mig (snällt att de påminner mig om att man ska ha underkläder, vilken tur att jag är så ompysslad).

Är du blyg?
Jo alltså egentligen, väldigt.
Lärt mig att kompensera med min nyfikenhets intensitet och en rad andra trick.

Vad heter du i andranamn?
Hanna Cecilia. Skulle ha hetat Cecilia men min mamma tyckte jag hade en för envis haka för det.

 

Vill du gifta dig?
Firar femårig bröllopsdag i vår.
Men var aldrig intresserad av just att gifta mig, bara väldigt kär och väldigt säker på att jag ville leva med en särskild person.

Har du något smeknamn?
Min man brukade kalla mig för Angrymal när jag var sur när jag var yngre.
Men inte lika mycket längre.
Annars verkar jag inte vara en smeknamnsframkallande person. Vet inte om det beror på mitt namn eller min personlighet. Ni kan ju använda kommentarsfältet för att besvara den frågeställningen om ni har någon idé. Eller helt enkelt ge mig några fina smeknamn, det hade varit härligt.

Men nu är det KLART SLUT och glöm inte detta:
att trycka på hjärtat på inläggen ni gillar så jag vet vilka ni vill ha
att köra rakt in i kaklet ibland
att om man funderar på om allt kommer att kännas bättre efter att man sovit, då ska man lägga sig
att det blir ljusare för varje dag som går nu
att ingenting svårt håller i sig för alltid.

 

TREVLIG SÖNDAG kyssar & kärlek.

 
 
Anestesiologi Blogglista Gifta sig ungt Giftermål Listan om mig Trebarnsmamma Åland
0 kommentarer